Вівторок, 23.04.2024, 12:38

Чувак.at.ua

Логін:
Пароль:
Категорії розділу
Цікавий світ [101]
Література [127]
Чудеса України [26]
100 чудес України
Статистика

Бібліотека усього цікавого

Головна » Статті » Цікавий світ

Галицький синопсис (ч. 1 з 2)
Погляд на нарід галицький зблизька і не дуже

 

  1. Правдивий галичанин колекціонує предмети, які давно втратили ужиткове значення. Його пивниця, комірки, балкон, клуня та курник напхані різноманітними дірявими баняками, відрами, порожніми пляшками, старими прасками, іржавими ланцюгами від роверів, банками із засохлою фарбою та лахами. Але надія усе це колись застосувати тішить добре галицьке серце аж до самої смерті.

 

  2. Любов до церкви галичан така сильна, що якби можна було, то кожен мав би на своєму городі власну. Так само виглядає й з цвинтарями та святими місцями. Заповітна мрія галичанина - мати родинний склеп під вікнами. В гіршому випадку - на Личаківському цвинтарі у Львові.

 

  3. Схиляння галичан перед цитатами загальновідоме. Сьогодні особливо популярні Шевченкові "Обнімітеся, брати мої". "Кохайтеся, чорнобриві, та не з москалями". Кобзарева постать має такий великий авторитет у галичан, що вони із задоволенням приписують йому й чужі висловлювання, як-от Франкове "Лупайте сю скалу" та Шопенгауерове "Хто ясно мислить, той ясно формулює".

 

  4. Заповіт галичанин складає за три хвилини перед самою смертю і не випускає його з рук, поки вони не захолонуть... (продовження нижче)

 

  5. Виливши в баняк молоко, галичанин обов'язково сполосне пляшку водою і доллє до молока.

 

  6. Піднімаючись сходами багатоповерхового будинку до свого помешкання, галичанин обов'язково повитирає ноги біля кожного сусідського килимка, залишивши недоторканим власний.

 

  7. Галицький секс - то окрема розмова. Традиційний спосіб злягання для наших земляків - навпомацки в темряві, шукаючи партнерку за запахом.

 

  8. Дружину галичанин вибирає, орієнтуючись на вигляд майбутньої тещі: має бути фізично здорова і фанатично віддана.

 

  9. Правдивий галичанин цілодобово палить газ на кухні, економлячи на сірниках, і щоб у москалів менше газу залишилось.

 

  10. На забаві галичанина треба довго вмовляти, щоб він сказав тост. Коли ж вдасться його переконати, то виходить приблизно таке: "Шо би я мав сказати з того приводу? Бисьте щасливо сіли на потяг і доїхали до того місці, де на Вас чекают, най Вас приймут за рідного і не виженут на шестий день гостини. І щоб лежати Вам ціхутко в земли і не гнити, як американці, бо їдят всяку хімію. І най Вам здохне тота коза францувата, що об'їла нашу грушку під самий корінь. Многая і благая літа!"

 

  11. Улюблений образ галичанина - як він лежить у труні, вбраний у шлюбний костюм і шкільні мешти серед квітів і заплаканої родини. Коли його виноситимуть на цвинтар, має вдарити грім, зблиснути блискавка і втрапити в сусідську хату. І щасливо її спалити разом зі всією господаркою й осоружними курми, що порпалися на його городі і цим завдавали йому, небіжчикові, невимовних душевних мук.

 

  12. Галичанин народжується для того, щоб:

  у три роки пасти гуси;

  у шість - свині, кози, велику рогату худобу і почати курити;

  у дванадцять - навчитися читати і щипати за майтелеси сусідську Марину;

  у шістнадцять - відбути школу досконалим пияком і будзиганом;

  у вісімнадцять - побувати у війську комірником при шкарпетках і комісуватися при пропажі зі складу останніх;

  у двадцять - побратися з тою самою Мариною і в першу ж шлюбну ніч скочити в гречку з її неповнолітньою сестрою;

  у двадцять п'ять - доробитися до трьох дітей від власної жінки і вісімнадцяти - від чужих;

  у тридцять п'ять - заправляти краватку у сподні і сякатися без хустинки на мешти;

  у сорок п'ять - видати дочку заміж і на весіллі натовкти писок сватові;

  у п'ятдесят п'ять - завести козу і вчити внуків співати повстанських пісень;

  у шістдесят - доробитися до бригадира на будові й відсидіти рік за крадіж чотирьох кривих цвяхів;

  у шістдесят п'ять - відчути себе захисником батьківщини і, пошивши однострій невідомої армії, марширувати на всі свята з фаною перед сільрадою;

  у сімдесят - стати членом церковної десятки;

  у сімдесят п'ять - спочити в Бозі, клянучи манкуртів, москалів і сусіда, чиї кури все життя порпали йому город...

 

  13. Галичанка народжується для того, щоб:

  у три роки пасти курчата;

  у шість-сім - навчитися доїти корову Маріанну і длубатися пальцем у носі;

  у дванадцять - виявити ріст волосся на власному тілі у найнесподіваніших місцях і вишити свою першу подушку;

  у шістнадцять - бути нагло притиснутою за шкільним п'єцом однокласником Іваном і виявити у його штанах страхітливого патика, схожого на міліцейський;

  у вісімнадцять-закінчити школу із твердим переконанням, що найбільшим скарбом у цьому світі є її цнота;

  у двадцять - спекти свій перший цвібак і закохатися в сорокарічного вчителя, якому подарувати свою цноту за прочитаний хрипким голосом вірш Б. І. Антонича;

  у двадцять два - переживши трагічну любов, вийти заміж за Гриця з першої бригади і на другий же день після весілля вперше дістати в писок за те, що не була незайманкою;

  у двадцять три - народити першу дитину і зрозуміти, що пов'язала свою долю з пияком, ідіотом і злочинцем;

  у двадцять чотири - народити близнюків і різко набрати вагу до одного-двох центнерів;

  у тридцять - вперше вдарити Гриця виваркою по голові, коли той вкотре обізве її льохою;

  у тридцять п'ять - вступити до лав Союзу українок і вперше відвідати знахарку, щоб та наслала якогось дідька на Гриця, бо п'є;

  у сорок - вчити доньку вишивати і народити ще одну дитину, будучи свято переконаною, що дітей бузьки приносять;

  у сорок два - вставити перші золоті зуби;

  у п'ятдесят - переконати дочок, що всі мужчини звірі, яких треба тримати за ґратами;

  у шістдесят - вишити першу хоругву до церкви;

  у шістдесят п'ять - поховати чоловіка і так за ним голосити, ніби він був ангел небесний;

  у сімдесят бавити онуків і вчити їх хреститися;

  у сімдесят п'ять - з'їздити нарешті до родини в Канаду, притягнувши звідтамти старі лахи і ревматизм;

  у вісімдесят - тихо згаснути на самоті, усвідомивши, що все на цьому світі гімна варте, крім здоров'я...

 

  14. Кожен порядний галичанин має родину в Канаді або Америці. Хто не має, тому ніколи не бути депутатом, мером або війтом. Йому світить лиш кар'єра священика. Раз на рік з-за океану на галицькі терени прибуває до родини одна пачка з добре-таки зужитими двадцять літ тому речами, серед яких неодмінно є корейські квітчасті хустки, капи на двоспальне ліжко і пакуночок із протизаплідними пігулками для дев'яностолітньої тітки Парані. Саме ці дарунки долі стають надовго, часами навіки яблуками розбрату для дружніх галицьких родин. За кожну запрану спідню сорочку чи краватку із замацьканим вузлом галичани так сваряться і так гніваються, що лиш землетрус, буревій, всесвітній потоп і захоплення москалями наших спиртозаводів можуть їх на якийсь час об'єднати. Або приїзд коханої цьотки з Канади...

 

  15. Правдивий галичанин має чарівну звичку носити з собою дві пачки цигарок: ліпших - для себе, а гірших - для всіх решти. Економлячи на власних сірниках, він припалює цигарку від вогню на плиті, через що брови та чуб у нього частенько обпалені. Якщо ж поряд немає газової плити, галичанин напрошується на чужі запальнички і сірники. Цигарку галичанин викурює доти, поки не почне шкварчати фільтр і жар не обпікатиме пальці. У хаті кожного галичанина-курця є заповітна скринька, в якій на чорний день зберігаються "цюки" (недопалки тобто). У лиху годину власник цього скарбу обклеює їх папером із патріотичного видання - і хатою лине важкий сморід горілого паперу та чути хрипкий, але втішений кашель галичанина. Справжнім національним спортом наших земляків стало стріляння цигарок у близьких і далеких індивідуумів із оточення. Власні цигарки галичанин курить тільки вдома та наодинці.

 

  16. Автохтонний мешканець Галичини у 45 - 50 років вільно орієнтується у зовнішній політиці будь-якої держави світу і міг би служити радником при будь-якому уряді. Особливо це помітно під час уродин, храмових празників, релігійних свят, коли за столом збирається вся родина і після третьої чарки хтось обов'язково скаже: "А чули-сьте, що востатнє москалі зробили?.." Питання всіх часів і всіх галицьких поколінь - чому американці не хочуть на Росію ракети нуклеарні пустити - так збуджує галицькі уми на забавах, що вони часом перебирають міру алкоголю і розв'язують світові проблеми навкулачки, прозиваючи непристойними словами супротивників, з якими щойно пили і браталися.

 

  17. Якби хтось додумався вислати галичанина в космос, то дешевше вийшло б: нашому космонавтові, крім вишитої сорочки, у відкритому космосі нічого не треба. Навіть скафандра. Корабель наш земляк обов'язково замаїв би вишитими рушниками і портретами Кобзаря, Каменяра та Лесі Українки. І лиш у клозеті на цвяшку висіла б газета "Правда".

 

  18. Тварин галичанин любить доволі своєрідно: власних плекає старанніше, ніж дітей (особливо поросят чи телят), а чужих нещадно винищує.

 

  19. Галичанин, якщо він не пацієнт з Кульпаркова, вважає себе людиною культурною і освіченою, хоча за душею може мати лише чотири класи початкової школи. Через це він наділений певним месіанським обов'язком повчати кожного зустрічного, який йому видається некультурним. Колупаючись пальцем у носі, галичанин поважно розповідатиме нещасному, що "плювати на вулиці - то гріх, і мама його зле вчила, раз він таке робить, а в родині, певно, були москалі, бо наші люди від самого народження знають, що таке культура і чим культурна людина ся різнить від дикуса і нелюда". Потому галичанин гордо висякається на бруківку, притискаючи носа пальцем, і відійде з почуттям виконаного обов'язку та глибокого вдоволення акцією. Це при умові, що перехожий не дасть йому за критику по писку або нижче.

 

  20. Художні вподобання галичанина вже століття як сформовані й незмінні. Крім релігійних образів та портретів Шевченка і Франка, галицьку оселю найчастіше прикрашає картина в ядучих зелено-синьо-жовтих барвах, на якій зображений червонопикий гуцул, котрий сповіщає трембітою на весь світ, що він ще живий і вівці тоже. Сей шедевр надбано за фляшку самогонки у сусіда, чий син вчиться у Львові і часами бавиться мальовидлом. У зв'язку з наглою незалежністю України популярними в галичан стали й сюжети з історії українського козацтва. Найчастіше на полотні тремтячою рукою маляра зображено розлюченого козака, який косить татарву і ляхів, як отаву, а злоститься вояк, напевно, від того, що купи закривавлених трупів заважають йому рухатись і збільшити їх число. Тішить око і душу галичанина й художнє відтворення валки чумаків з волами на тлі жовтого поля та синього неба. Поряд із цими шедеврами серед широкого галицького загалу побутують й "автобусні" розмальовки. Вони зазвичай розміщені на лобовому склі міжміських автобусів і схожі одна на одну, наче близнючки. Сюжет "полотен" - канонічний: розпухлий від пасажирів автобус мчить гірською дорогою, обіч якої йому вслід вишитою хусткою махає замріяна гуцулка. Десь неподалік пасе отару її чоловік. Вівці, судячи з вигляду, мутанти - дуже схожі на вівчарок у перуках.

 

  21. Ментальність та тисячолітній побут на галицьких теренах наділили галичанина фантастичною здатністю не визнавати власні помилки, але ретельно фіксувати чужі, зазвичай повторюючи їх. Історія ще не знала випадку, щоб хтось почув від правдивого галичанина фразу: "Вибачте, я не мав рації". Якщо ж хтось відважний зможе її вимовити, - сміливо заносьте його прізвище до книги рекордів Гіннесса і беріться обмірювати погруддя на пам'ятник, бо довго цей унікум на наших теренах не проживе.

 

  При поясненні будь-якого нещастя, що трапилося з ним, галичанин назве тисячі причин, крім однієї - власної нетямущості. Через це галичани виглядають дуже впевненими в житті та праці. Причини, які призводять до галицьких нещасть і клопотів, також є давно усталеними та відомими. Серед них найчастіше називають: негоду, москалів, поляків, американців, сусіда, криву Теклю, що наворожила, вроки, важке дитинство, поговір, заздрість, дурнувату владу і Бога. Сприятливими факторами галичанин вважає: власний розум, власну працелюбність, власну силу і вдачу, щасливий збіг обставин, який дозволив йому народитися, і Бога.

 

  22. Галичанин любить скаржитися. Робить це із задоволенням та смаком. Часом видається, що в тому пеклі, в якому мешкає, за його словами, може вижити тільки Шварценеггер чи Ван Дамм з фільму "Подвійний удар". І, що цікаво, саме цьому конкретному скаржнику доля всипала пекельну суміш селітри і перцю просто в задницю, а всіх решта оточуючих незаслужено ощасливила добробутом та щастям. Одне з найулюбленіших риторичних запитань галичанина: "І за що мені така кара небесна?". При цьому, важко нарікаючи на долю, галичанин ніколи не втрачає оптимізму, частенько собі повторює, щоб ніхто не почув: "Все так не буде!".

 

  23. Із роду в рід, від матері до доньки століттями передається давнє галицьке вміння клясти. Прокльони служать для галичанки справжнім оберегом. Клясти галицька дитина починає разом із вмінням говорити. Перші уроки бере від бабці. Причому у дитини не виникає жодних проблем із розумінням прокльону. Навіть без пояснень. Наприклад, давньоруський вислів "Щоб тебе Перун побив" для дитини без перекладу означає те саме, що й мамина лайка навздогін сусідці: "Щоб тебе грім побив, мавпо кривонога!". З кожним поколінням прокльони вдосконалюються та осучаснюються. Останнім із шедевральних, які мені довелося почути, був: "Щоб ти наточив собі своєї крови до горнятка і випив, як мою п'єш, заразивсі СНІДом і вмер, як собака під плотом!".

 

  24. Галичанин зазвичай чітко поділяє кращу половину людства на дві категорії: "Є кобіти до прання, і є кобіти до грання"... На перших правдивий галичанин безперечно одружується, а других має за коханок. Через це нащадки галицької раси не відзначаються особливою красою, зате повні сил, здоров'я і наснаги.

 

  25. Галицька впертість така ж знаменита, як і скупість. Якщо галичанин щось бере до голови або, боронь вас Боже, до серця - немає жодної ради на те і можливості змінити його децизію. Наприклад, у якійсь районній газеті наш земляк може прочитати інформацію про те, що в Афінах при розкопках на Акрополі було знайдено український паспорт на прізвище Гомер з кольоровою знимкою сліпого поета, і жодна у цілім світі людина не зможе переконати його у неправдивості цього факту. Він уперто буде твердити: Гомер - то є перший український народний поет, але другий після Кобзаря геній".

 

  26. Цікавою властивістю галицької ментальності є незбориме бажання галичанина захопити якомога більше землі... на цвинтарі. Таке враження, що наш автентичний земляк прагне якнайшвидше побачити на кладовищі всю свою родину і ще дві-три родини сусідів, які обов'язково мають бути поховані навколо його гробівця. Мало того, відхоплена у сусідніх небіжчиків землиця загороджується металевим парканчиком, прикрашеним гострими списами арматури або важкими морськими ланцюгами. Цю "потойбічну" територію галичанин оберігає як зіницю ока, і горе тому, хто ступить на неї нечищеним мештом або босоніжком.

 

  27. Розчулити галичанина дуже просто - варто показати по телевізії гопак у виконанні ансамблю ім. П.Вірського, "Червону калину" у заспівуванні хору хлопчиків або перезахоронити у нього на очах чиїсь більш-менш відомі останки в ім'я України. Але навіть у час найглибшого розчулення галичанин не втратить контролю над собою й однаково не позичить грошей.

 

  28. Щоб вмерти - треба бути праведником, а щоб жити - треба бути людиною. Твердо переконаний у цій аксіомі кожен галичанин і грішить безборонно і з задоволенням. Причому з Богом у нього доволі дружні стосунки. Мало не щовечора Всевишньому дістається від галичанина за те, що не виконав якоїсь забаганки. Каятися галичанин не навчений змалечку. Навіть спійманий на гарячому, він спроможеться промимрити лиш: "Боже, який я затурканий! Видко, така вже моя доля"... А оскільки за його долю відповідає безпосередньо Вседержитель, то йому й адресуються нарікання спаплюженої сторони.

 

  29. Поняття краси для галичанина чітко окреслені рамками доцільності. Якщо б кількість рогів для корови впливала на продуктивність молочного стада, то в Галичині давно б на пасовищах розгулювали дебелі корови, подібні на динозаврів, і їхні профілі зображувалися б у міжвіконних просторах галицьких осель, прикрашених вмурованими скельцями дзеркал та поліхромією. Подібний принцип застосовує галичанин і при виборі судженої. Була б змога, то галицькою Венерою давно б стала чотирирука жінка із великими грудьми, незрівнянно круглим задком - прудка і тямкувата в побуті, не дуже настирна та невибаглива в ліжку і покірна в сімейному житті.

  

Це ще не все. Продовження тут.
Категорія: Цікавий світ | Додав: chuvak (31.07.2008) | Автор: Богдан Волошин
Переглядів: 1925 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]